آموزش نصب Xamp

توضیحات: آموزش گام به گام و تصویری نصب xamp رو سیستم

دسته ها: آموزش های phpNuke

لینک مقاله: انتخاب همه

[url=https://www.phpnuke.ir:0/Forum/app.php/kb/viewarticle?a=11&sid=b98c2866d5b3454d55ee932b760b5448]مرکز آموزش - آموزش نصب Xamp[/url]

تصویر

سیستم phpnuke یک نرم افزار مبتنی بر زبان برنامه نویسی php می باشد لذا قبل از هر کاری باید رایانه شخصی خود را به یک وب سرور تبدیل کنیم تا بتوانیم سیستمهایی که به زبان php برنامه نویس شده است را راه اندازی کنیم.
توصیه ما به کاربران گرامی این است که ابتدا نیوک را روی وب سرور خانگی خود نصب کنند.
وب سرور خانگی چیست :در این درس می‌خواهیم نصب xampp و راه‌اندازی این برنامه را آموزش دهیم تا کامپیوتر ما را به یک فضای میزبانی محلی (local) تبدیل کند.
به عبارتی دیگر، بجای اینکه در اول کار به فکر تهیه هاست و دامنه و… باشیم، یک محیط شبیه‌سازی شده به هاست‌های واقعی را در کامپیوتر خود ایجاد می‌کنیم تا بتوانیم phpnuke را در آن نصب و کار با آن را فراگیریم.

Xampp چیست؟
زمپ یک نرم افزار برای ایجاد وب‌سرور‌ محلی روی کامپیوتر‌های خانگی است. این نرم افزار برای تمام افرادی که به نوعی با طراحی سایت سروکار دارند کاربرد دارد.
چه کسانی مثل شما که می‌خواهند یک سیستم مدیریت محتوا مانند phpnuke را یاد بگیرند و در نهایت با استفاده از آن یک وبسایت راه اندازی کنند، و چه برنامه نویسان تحت وب که می‌خواهند یک نرم افزار تحت وب را توسعه دهند.
پس در واقع ما برای اینکه در ابتدای یادگیری phpnuke، برای تهیه هاست و دامنه (هزینه و…) به زحمت نیفتیم، می‌توانیم از این نرم افزار استفاده کنیم.
xampp، یک پکیج نرم‌افزاری است که خود حاوی چند نرم افزار دیگر است، وب سرور Apache، پایگاه داده MySQL و مفسر زبان‌های PHP و Perl، چهار نرم افزاری هستند که با نصب زمپ در سیستم شما نصب خواهند شد.
نصب جداگانه این نرم‌افزارها و یکپارچه سازی آنها کار سختی است، به همین علت اکثر افراد از نرم‌افزار‌های شبیه ساز مانند xampp استفاده می‌کنند.

فواید نرم افزار xampp
  • نصب و یکپارچه سازی Apache، MySQL، PHP، Perl
  • قابلیت نصب CMS محبوب phpnuke
  • تست و یادگیری CMSها بدون نیاز به خرید هاست و دامنه

آموزش نصب XAMPP
در قدم اول به وبسایت نرم افزار xampp رفته و با توجه به سیستم عامل خود (ویندوز/لینوکس/مک) این نرم‌افزار را دانلود کنید.
بعد از دانلود، روی فایل setup کلیک کنید تا پنجره نصب نرم افزار ظاهر شود.
در مرحله اول روی دکمه Next کلیک کنید.
تصویر
مرحله اول نصب xampp

در مرحله دوم می‌توانید ماژول های مدنظر خود را برای نصب انتخاب نمایید. تیک همه ماژول‌ها را زده و روی دکمه Next کلیک کنید.
تصویر
مرحله دوم نصب xampp
در مرحله سوم باید مسیر نصب xampp را تعیین کنید. بصورت پیش‌فرض مسیر نصب این نرم‌افزار در دایرکتوری “C:\xampp” است که اگر مایل بودید می‌توانید آنرا تغییر دهید. پیشنهاد میکنیم این مسیر را به درایوی غیر از درایوی که ویندوز در آن نصب شده است تغییر دهید تا در مواقعی که مجبور به نصب مجدد ویندوز شدید دردسرهای بکاپ گیری از xampp را متحمل نشوید.
تصویر
مرحله سوم نصب xampp
در مرحله چهارم به شما اطلاع می‌دهد که نرم‌افزار Bitnami هم برای زمپ نصب می‌شود. Bitnami یک نصب‌کننده CMS های مختلف است.اگر این تیک را بزنید صفحه‌ای حاوی اطلاعات بیشتر درمورد Bitnami برای شما باز‌خواهد شد. این گزینه را بدون تیک کنید و روی گزینه Next کلیک کنید.
تصویر
مرحله چهارم نصب xampp
در مرحله پنجم پیامی مبنی بر آماده بودن تنظیمات، برای نصب Xampp در کامپیوتر شما ظاهر می‌شود. روی گزینه Next کلیک کنید.
تصویر
مرحله پنجم نصب xampp
در این مرحله نرم افزار شروع به نصب شدن در کامپیوتر شما خواهد کرد.
تصویر
مرحله ششم نصب xampp
بعد نصب، پنجره زیر ظاهر می‌شود که از شما می‌پرسد آیا می‌خواهید کنترل پنل زمپ برای شما باز شود؟ این تیک را بزنید و روی دکمه Finish کلیک کنید.
تصویر
مرحله هفتم نصب xampp
بعد از بازشدن کنترل پنل نرم افزار xampp با پنجره زیر روبرو خواهید شد. همانطور که می‌بینید، ماژول‌های مختلف این نرم افزار در این پنجره حضور دارند که بسته به نیازتان هرکدام از آنها را می‌توانید Start کنید.
ما فعلا فقط با ماژول‌های Apache و MySQL سروکار داریم، پس روی دکمه Start این دو ماژول کلیک کرده و چند ثانیه منتظر بمانید تا این ماژول‌ها به رنگ سبز تغییر کنند.
تصویر
کنترل پنل xampp
اگر همه چیز درست باشد با تصویر زیر مواجه می‌شوید.

تصویر
سبز شدن ماژول Apache و MySQL
حال برای اینکه وب سرور محلی نصب شده روی کامپیوتر خود را چک کنید می‌توانید مرورگر را باز کرده و به آدرس http://localhost رجوع کنید. اگر با پنجره خوش‌آمد گویی Xampp روبرو شدید، یعنی نرم افزار به درستی نصب و اجرا شده است.
تصویر
پنجره خوش‌آمد گویی xampp
دسترسی به پایگاه داده MySQL
همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم، پایگاه داده MySQL همراه با این نرم‌افزار نصب می‌شود. برای کار با MySQL، نرم افزار زمپ کنترل پنل phpmyadmin را در اختیار ما می‌گذارد.
به عبارت دیگر، ما برای مدیریت و انجام هرنوع تغییراتی در پایگاه داده خود از کنترل پنل phpmyadmin استفاده می‌کنیم.
برای دسترسی به کنترل پنل phpmyadmin می‌توانید در مرورگر خود آدرس http://localhost/phpmyadmin را وارد کنید.
تصویر
صفحه کنترل پنل phpmyadmin

سپس کنترل پنل xampp را اجرا کنید و از گوشه بالا سمت راست روی گزینه config کلیک کنید.
تصویر

و مطابق تصویر زیر تنظیمات لازم را انجام دهید. با انجام این کار با هر بار شروع کنترل پنل xampp ماژولهای مورد نیاز به طور خودکار اجرا میشوند.

تصویر

حال برای اینکه با هر بار شروع ویندوز کنترل پنل xampp به تبع آن ماژولهای مورد نیاز اجرا شوند باید این نرم افزار را در startup ویندوز قرار دهدید. بر این کار کلیدهای win+R را بزنید. در کادر ظاهر شده یکی ازعبارتهای زیر را وارد کرده و Enter بزنید:
shell:Startup
shell:Common Startup
در پوشه ای که باز میشود یک shortcut ایجاد نمایید و فایل control-panel داخل پوشه xampp را به عنوان آدرس فایل وارد نمایید.

تصویر



اگر مشکلی در روند نصب xampp و اجرای آن داشتید در همین صفحه با ما در میان بگذارید.در جلسه بعدی خواهید آموخت که چطور phpnuke را بصورت لوکال در نرم‌افزار xampp نصب و از آن استفاده کنید.

منبع آموزش